Vlot blijft nu schoon (?)
- Geschreven door: Jan V
Na diverse testen met verschillende apparatuur, die eenden van ons vlot moeten afhouden, lijkt Jan V de juiste spullen gevonden te hebben.
Zoals het er nu naar uitziet, zal er aanzienlijk minder geveegd hoeven te worden door de vroegste roeiploegen.
Veiligheid bij de sluis: Gele lampen, dan sein veilig
- Geschreven door: Bestuur
Nu het vaarseizoen weer is geopend komen er met regelmaat (recreatie)boten langs.
Let met name op bij de sluis.
Als de gele lamp uit is gelden de rode en groene lampen.
Bij rood niet invaren! De brug wordt bediend voor een komende boot of boten.
Pas als de gele lamp weer brandt mag je weer door de sluis en onder de brug door varen.
Meer veiligheid langs het kanaal: Bord Roeiers!
- Geschreven door: Bestuur
Recent zijn er twee Waarschuwingsborden geplaatst met de tekst: Roeiers! Zie de foto. Eén bord bij de Hooge Weg aan het begin van het 2 km trainingstraject. En één bord bij de kruising van de Vecht en het kanaal. Dit met het oog op de recreatievaart vanaf Hardenberg over de Vecht Zuidwaarts het kanaal op. Hiermee is ons laatste verzoek aan de Provinciale Waterstaat en Waterschap ingewilligd. Eerder zijn er door hen onlangs trapjes in het kanaal en gele lampen bij de sluizen aangebracht. Zo kunnen onze roeiers extra veilig het water op!
Vlot bijna fossiel-vrij weer naar de meander 30 maart 2021
- Geschreven door: Hendrik
Dinsdag heeft Jan V. het vlot weer naar de plek achter het meander schiereiland gevaren. Jan heeft het vlot voorzien van een buitenboord-steun voor een elektrische buitenboord die Jan kon lenen. Een hele armada van boten hebben hem begeleid. Helaas waren de accu’s niet opgewassen tegen zo’n zware klus. Tergend langzaam ging het vooral stroomopwaarts op de Vecht. Louise en Bert hebben als eerste aangehaakt. Gelukkig volgden Herman en Hendrik al snel. Als beloning hadden de dames voor koek en zopie op het vlot gezorgd. Voldaan kon Jan bij Louise en Bert in de Heemse mee terug.
Bij de sluis nieuwe lampen voor 'dubbelonderdoorvaartsein'
- Geschreven door: Jan V
Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)
Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.
Wat is voor ons belangrijk?
Bij één brandende lamp: we mogen doorvaren, maar er kan een (roei) boot komen die onder de gesloten brug door kan. (onze oude situatie)
Bij twee brandende lampen: zal weinig voorkomen, maar er is een brugwachter aanwezig die de brug gaat bedienen en die je gezien heeft en aangeeft dat er geen verkeer van de andere kant komt. Je kan veilig doorvaren.
Gele lamp is uit: doorvaart verboden, brug is in bediening, je hebt dan rood licht, er komt verkeer van de andere zijde.
Voordeel van de gele lampen: we worden op tijd gewaarschuwd dat er vaarverkeer aan komt!
Reminder: Bij brug en sluis voor ons: zuid naar noord varend heeft voorrang.
Maar: blijf attent
Dank aan de Provinciale Waterstaat Overijssel die hiermee het varen door de sluis voor ons weer een stukje veiliger heeft gemaakt!!!!
Sluis is weer open!
- Geschreven door: Jan V
Jan V heeft bericht gekregen dat de werkzaamheden gereed zijn aan sluis en brug!
Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)
Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.
Voor uitleg zie het andere artikel.
Let op!
Door de vele regenval de laatste tijd heb ik recent gezien dat er behoorlijk veel water door de Vecht stroomt! Hierdoor kunnen de deuren ook ivm die hogere waterstand toch gesloten zijn!!!
Oproep: Als je ziet dat de deuren open of dicht zijn, meld dit met datum op het bord in loods 1 voor andere roeiers die de Vecht op willen varen!
Vluchttrappen langs het kanaal
- Geschreven door: Jan V/Roeien.nl
De ook in ROEIEN.NL aangekondigde vluchttrappen zijn inmiddels geplaatst.
Zie de foto's en het artikel hieronder.
UIT ROEIEN.NL :
Recent is het provinciaal kanaal bij roeivereniging Salland uitgebaggerd en zijn de damwanden door die uitbaggering langs de oever een probleem geworden. Deze ontwikkeling zorgt voor onveilige situatie op het water voor de roeiers. We spraken Jan Vunderink van Roeivereniging Salland over de kwestie.
Jan Vunderink (RV Salland) vertelt ons: “Voordat het kanaal was uitgebaggerd, kon een roeier wanneer hij te water kwam eenvoudig weer in zijn boot of op de kant klimmen. Doordat het kanaal is uitgebaggerd, is dit niet meer mogelijk om zelfstandig op de kant te komen. Dit leidt tot
Vlot is weer terug uit de meander
- Geschreven door: Annemiek
Het vlot is weer terug uit de dode arm van de Vecht.
Zes maanden hebben wij er gebruik van kunnen maken om veilig en Coronaproef te kunnen wisselen van stuur.
Omdat het vlot 's winters niet in de meander mag liggen en de sluis maandag 23 november dicht gaat, hebben Bert en Jan zaterdagochtend 21 november het vlot opgehaald met medewerking van de muskusrattenvangboot van Waterschap Vechtstromen (in de meander ) en Rick Kelder (Mommeriete ) met motorboot (op Vecht en Kanaal ) en loonbedrijf Kelder met kraan voor de opslag op ons terrein!
Een hele klus bij windkracht 4.
Vlot in de meander
- Geschreven door: Bestuur
Mocht je opeens een vlot zien liggen in de meander? Jan V. en Bertjan hebben deze week een vlot naar de meander in de Vecht gesleept. Onze boten kunnen gebruik maken van dit vlot om bijv. van roei- en stuurplek te wisselen
Het vlot ligt aan de linkerkant bij het invaren van de dode arm van de meander. We hebben het vlot verdekt geplaatst en zo hufterproof proberen neer te leggen. Het is van beide kanten te benaderen, dus 2 boten kunnen aanleggen.